مارک سازی | تولید انواع مارک

مارک سازی | تولید انواع مارک

مارک سازی

برچسب گذاری و مارک سازی بر روی محصولات تولید شده، یک نیاز اساسی می باشد. لیبل ها از جنس‌های مختلف ساخته می شوند که ساخت آن ها با دستگاه های به روز نتیجه بهتری را به بار می‌آورد. ساخت مارک یکی از انواع تولید برچسب ها و لیبل ها می باشد. امروزه این کار از اهمیت بالایی برخوردار است.

لیبل های روی محصولات در شرایط های گوناگونی نگهداری می شوند. لذا مقاومت جنس به کار رفته در برابر انواع شرایط آب و هوایی و همچنین در مقابل گرما و سرما و رطوبت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. کیفیت حکاکی و رنگ آن نیز در ماندگاری آن بسیار مهم می باشد. لذا دستگاه های به کار رفته و به روز نیز می توانند تاثیر به سزایی در نتیجه کار داشته باشند.

ساخت مارک

چاپ طرح های مورد نظر بر روی انواع فلزات در اندازه های متنوع جهت برچسب گذاری بر روی کالاهای تولید شده را مارک سازی گویند. مارک های تولید شده با دستگاه های مختلف از کیفیت های متنوعی برخوردار می باشند. استفاده از دستگاه های به روز و با کیفیت در نتیجه نهایی تولید شده بسیار تاثیر گذار می باشد.

داشتن کیفیت و ماندگاری رنگ در مارک برای استفاده از محیط های مختلف بسیار اهمیت دارد؛ از جمله مارک های تولید شده برای استفاده از صنعت آشپزخانه ها با توجه به درجه حرارت بسیار بالا و یا پایین نیاز به کیفیت بسیار بالایی دارند. تا در برابر تغییرات مقاومت لازم را داشته باشند. همچنین برای استفاده در جاهای دیگر نیز استفاده از دستگاه های با کیفیت، نتیجه کار مطلوب و رضایت مشتری را به دنبال دارد.

مارک سازی می تواند تبلیغی بسیار ارزان و به صرفه باشد به دلیل اینکه همیشه و همه جا محصول تولیدی شما را تبلیغ می کند. هر جا محصول شما مورد استفاده قرار گیرد مارک شما و محصول شما در ذهن افرادی که آن را می بینند ثبت می شود. فرد هرجا نمونه محصول شما را ببیند مارک شما در ذهنش تداعی می شود. لذا یکی از به صرفه ترین انواع تبلیغات نیز می باشد.

مارک سازی با برنج

در این نوع مارک ها از جنس برنج استفاده می شود. به دلیل رنگ متفاوت آن مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. در این نوع از مارک سازی برای حکاکی بر روی برنج از اسید کاری و لیزر استفاده می شود.

مارک سازی با استیل

این نوع از مارک استیل به دلیل مقاومت بسیار بالایی که دارند، یکی از پرکاربردترین نوع مارک ها می‌باشند. در بسیاری از مکان ها می توانید استفاده از آن ها را مشاهده نمایید. به دلیل براق بودن و زیبا بودن طرفداران بسیار را در جامعه دارند. ضخامت آن ها با توجه به نوع کاربرد و ابعاد آن ها متفاوت می باشد. همچنین به دلیل رنگ پذیری آن ها می توان در انواع پلاکاردها نیز از آن ها استفاده کرد. در این نوع مارک سازی حکاکی بر روی آن به وسیله اسید کاری و لیزر قابل انجام می باشد.

مارک سازی آلومینیومی

شاید بتوان گفت از زیباترین نوع مارک سازی، مارک های آلومینیومی هستند. به دلیل داشتن رنگ نقره‌ای درخشان و زیبایی که دارد، بسیار جلب توجه می کند. همچنین علاوه بر این دارای مقاومت بسیار خوب و عایق بندی مناسب در برابر انواع شرایط آب و هوایی می باشد. نوع حکاکی در این نوع فلز به صورت اسیدکاری و لیزر می باشد.

اهمیت حکاکی با لیزر در ساخت مارک

حکاکی با لیزر یکی از راه های حکاکی بر روی فلزات می باشد. در این روش با استفاده از لیزر طرح مورد نظر را بر روی فلز ایجاد می کنند. این کار دارای سرعت بسیار زیادی می باشد. در این روش عمق لیزر بسیار کم و در حد میکرون می باشد. لذا عمل رنگ کاری بعد از لیزر وجود ندارد. یکی از محدودیت های لیزر همین دلیل ارائه شده می باشد.

حکاکی با اسید کاری در صنعت مارک سازی

حکاکی بر روی فلزات با اسید دارای مزایای بیشتری نسبت به لیزر می باشد. یکی از مزایای آن داشتن عمق زیاد می باشد که اجازه رنگ کردن پس از اسیدکاری را مسیر می سازد. از جمله محدودیت های این شیوه حکاکی سرعت کند آن می باشد. کیفیت کار در این روش علاوه بر نوع اسید به کار رفته به داشتن تجربه در این زمینه نیز بستگی دارد.

بنابراین مهم ترین تفاوت میان این در روش را می توان سرعت و عمق ایجاد شده در حکاکی بیان کرد. در روش لیزر سرعت زیاد و عمق کم است که امکان رنگ کردن را از بین می برد. در روش اسیدشور سرعت کم و عمق زیاد می باشد. لازم به ذکر است در هر دو روش می توان از انواع فلزها برای مارک سازی استفاده نمود و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

تاثیرات نور آفتاب در رنگ مارک ها

به طور کلی مارک هایی که در فضای باز و جلوی نور آفتاب نصب می شوند پس از مدت زمانی دچار رنگ پریدگی و تغییر رنگ می شوند. البته شدت نور تابشی بر روی مارک بسیار تاثیر گذار است.

رنگ شناسی در مارک سازی

در مواردی که مارک تاثیرپذیر از تابش آفتاب باشد در طیف رنگی نور، تعدادی از رنگ ها تاثیر پذیری بیشتری نسبت به بقیه دارند. به عنوان مثال هرچه رنگ ها سردتر (متمایل به سبز و آبی) باشند تاثیر پذیری کمتری دارند و هرچه رنگ ها در طیف گرم تر (رنگ های متمایل به قرمز و نارنجی) باشند تاثیر پذیری بیشتری دارند.

• حتی الامکان از رنگ های در طیف سرد استفاده شود (رنگ هایی مانند سبز، آبی و…)

• تجربه نشان داده که بیشترین مقاومت را رنگ سرمه ای دارد؛ بنابراین در قسمت های زمینه و سایر قسمت هایی که رنگ زیادی به کار می رود از رنگ سرمه ای استفاده شود.

• در صورت امکان از رنگ های کوره ای استفاده گردد به دلیل اینکه این رنگ ها مقاومت بیشتری در برابر آفتاب دارند.

• در پایان نیز یاد آوری می کنیم که تاثیرپذیری در مقابل نور آفتاب را نمی توان از بین برد بلکه می توان با استفاده از تمهیدات و روش هایی از تأثیر آن کاست.

5/5 - (6 امتیاز)
468 ad

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ارتباط با فروش